MiloEnAnaisInZwisterland.reismee.nl

Milo op school, een filmpje

Milo is hier al goed ingeburgerd. Hij zit in het vierde leerjaar, maar nooit alleen met die klas, ze zijn ook maar met z'n vijven.

De naailes is bv. samen met het derde. Twee uur per week naaien, een uur koken en twee uur 'bricoleren'. Dat was voor Milo even aanpassen: hij heeft bij het werken met vloeibaar ijzer dan ook al zijn hand verbrand (zie verband). Maar 't doet niet de hele tijd pijn : ) . Ter illustratie een filmpje:

http://www.youtube.com/my_videos_edit?ns=1&video_id=Nap16ROhdww&next=%2Fmy_videos.

Reacties

Reacties

Brtn

Er liggen hier al 3 broeken klaar om in te korten. Wanneer is Milo's naaiteam in 't land?

Le (m., jawel) vache qui lit

De vergelijking tussen Zwitserland en België ligt voor de hand: communautaire constellatie. Juffrouw, jongeheer, ik mis uw first hand reflecties over de politieke en maatschappelijke consequenties van dit gegeven. bv. Hoe zit het Zwiters onderwijssysteem in elkaar, zijn scholen één- of meertalig? Is talenkennis een belangrijk criterium op de arbeidsmarkt? Welke taal hanteert de overheid bij communicatie met de burger? Wat is de courante taal op de werkvloer, bij de bakker?
Misschien heb ik me vergist en gaat deze blog die kant niet uit. Mijn excuses in zulkdanig geval.
mvg

Anaïs

Vermits hier zeer frequent gealludeerd wordt op de toestand in ons vaderland - gisteren nog vroeg ene Marcel of ik hier slim kwam worden, zodat ik dan eindelijk eens voor een regering kan zorgen in mijn land -, zie ik mij toch genoopt om mijn licht eens te laten schijnen over de kwestie en ben ik beginnen nadenken en vergelijken, iets wat mij in België nog niet overkomen was. Het eerste wat opvalt is de beperkte kennis van de andere landstaal. Hier is ook geen interesse voor wat 5 km verderop, in een Duitstalig kanton, gebeurt. Dit is natuurlijk wel den buiten, maar in het ziekenhuis van Biel/Bienne -de Swatch-stad- bv., een tweetalige stad, werken ze in het ziekenhuis met vertalers omdat de Franstaligen geen Duits kennen en omgekeerd. Ik zoek dit nog eens uit, want vind dat intrigerend. Nochtans zijn er lange tijd in de scholen uitwisselingen geweest, de Franstaligen enkele maanden in een Duitstalig kanton en omgekeerd, maar dat heeft niet mogen baten. De kantons zijn dus in alles eentalig, hier in de Jura dweept men bv. met Star Ac' i.p.v. met de Grübentalers. Bijna alles wordt per kanton beslist, wat ook voor weinig eenheid zorgt. Maar toch zie je ze overal hangen - en niet alleen tijdens de Ronde van Romandië die er eind deze maand aankomt -: de Zwitserse vlagjes. Alle jonge mannen dienen samen (elk 3 maand verplicht) in het leger, maar oh wee wanneer een Duitstalige daar als afzwaaicadeau een Wengerzakmes krijgt of een Franstalige een Victorinox. De fabriekseigenaar is dezelfde, maar Wenger wordt in Delémont (Jura) gemaakt en Victorinox in Mägenwil ( Aargau). Op het eerste gezicht lijkt er mij hier veel minder communicatie met en kennis over de andere landsgedeelten - maar ik ben natuurlijk zelf een grensgeval, mag niet veralgemenen- en dat werkt omdat ze niet zo veel met elkaar te maken hebben. De federale regering heeft maar 7 bevoegdheden (de rest is per kanton) en de voorzitter of 'president' is elk jaar een ander, gekozen uit een van de 7 'ministers'. Zo is het misschien gemakkelijker om overeen te komen. Nog iets wat opvalt: in de dorpen zelf is er een grote inspraak van de bevolking. Zo had het schepencollege van het dorp beslist om de schietstand op te heffen, zijn er een paar van de schietvereniging handtekeningen gaan verzamelen,is daar meteen een assemblée met stemming voor geweest en gaat de sluiting niet door. Voldoende antwoord op uw vraag? Ondertussen begin ik een vermoeden te krijgen wie gij zijt, welbespraakte vlegel ...

Le (m., jawel) vache qui lit

Dank, mijn waarde, voor deze communautaire blik op Zwitserland. Merkwaardig dat de talenkennis zo beperkt is, terwijl de Zwitsers naar het schijnt wel gemakkelijker werk zoeken en vinden over de taalgrenzen heen dan bij ons het geval is. Wat brengt u in dat boeiend land? Ook op zoek naar werk?

Arthur

Nog 3 maanden,vol houden Milo

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!